Moln8 logotyp

Tre sätt du kan använda Googles verktyg för att öka den lokala sökbarheten

SEO (sökmotoroptimering) fokuseras ofta på sökresultatsidan. Även om det är en viktig del så finns det många andra faktorer som kan öka företags sökbarhet och synlighet lokalt.

SEO (sökmotoroptimering) fokuseras ofta på sökresultatsidan. Även om det är en viktig del så finns det många andra faktorer som kan öka företags sökbarhet och synlighet lokalt.

För lokala företag är Googles tjänster väldigt viktiga. Google My Business tillsammans med Google Maps och Google Posts hjälper företag att kommunicera med sina kunder på lokal nivå.

På senare tid har Google bevisat att de inte bara finns till för näthandelsföretag utan verkligen satsar på att förbättra de lokala sökresultaten. Med andra ord är det dags att börja ta Googles verktyg på allvar om du bedriver en lokal företagsverksamhet.

Det finns en del utmaningar när det gäller lokala sökningar. Det är vanligt med ”spam”, det vill säga att oseriösa aktörer gör falska recensioner eller på annat sätt förstör de lokala sökningarna. Det enda sättet att stoppa detta är att manuellt anmäla den typen av missbruk så länge som Google mest fokuserar sin bevakning av missbruk på en nationell nivå.

Här nedan ger vi på Moln8 dig förslag på hur du bäst kan utnyttja Googles verktyg för att påverka sökresultaten för ditt företag.

Google Posts

Den här tjänsten är bra för att informera potentiella kunder om evenemang, erbjudanden eller annan information. Det är ett mer flexibelt sätt att kommunicera än med annonser. Enligt en undersökning rapporterade varumärken som använde Google Posts en genomsnittlig ökning av sökvisningarna på 76% efter bara en vecka.

Google Posts kan berätta om nästan vad som helst från blogginlägg till produkter eller tjänster och erbjudanden.

En sak att tänka på är att Google Posts går ut efter sju dagar och kan inte schemaläggas utan ett tredjepartsverktyg så det kan vara lite krävande att jobba med det för upptagna småföretagare.

Google kartor

Många ställer in sin adress i Google kartor utan att tänka på sökbarheten. Viktigt är att ditt företagsnamn som du marknadsför finns med och eventuellt något ord som kännetecknar eller beskriver din bransch. Tänk på att inte ”spamma” med för långa företagsnamn bara för att bli mer sökbar, det funkar inte så. Google kartor ska hjälpa dina blivande kunder att hitta till ditt företag enkelt.

Google My Business

Google My Business är navet för ditt företags lokala marknadsföring. Gör det till en rutin att hålla Google My Business uppdaterat och levande. Svara på kundfrågor snabbt, lägg regelbundet till nya foton och uppdatera ditt erbjudande med de senaste produkterna eller tjänsterna du erbjuder. Ladda gärna ner deras app för att enkelt kunna administrera ditt konto direkt från telefonen.

Obs! Tänk på att svara på alla resensioner och hålla en god ton och inte hamna i försvarsställning.

Var noga med att fylla i all information om din verksamhet som öppettider, telefonnummer, branscher, företagsbeskrivning med mera. Om det finns ett tomt fält, fyll i det!

Om du lägger lite tid och arbete på ovanstående verktyg från Google kommer det att ge resultat för dig. Företag som jobbar aktivt med Google My Business hamnar högre upp i sökresultaten och det visar sig garanterat i form av ökad försäljning.

Google ger små företag möjlighet att synas kostnadsfritt - det är bara upp till dig att utnyttja det.

Moln8 hjälper dig att komma igång med Google My Business och kartor om du blir kund hos oss.