Öka din försäljning med professionella Facebook- och Instagramkampanjer

Vi sköter dina kampanjer och löpande uppdateringar för 850 kr/veckan.

Moln8 gör dagligen Facebookkampanjer åt allt från stora tillverknings- och konsultföretag till mindre företag inom bygg och anläggning. Vi tar fram annonsmaterial, text och optimerar annonserna för att ge dig och ditt företag så stor utdelning som möjligt. För det fasta priset om 850 kr/veckan gör vi en kampanj och två inlägg på er företagssida. För löpande kunder sätter vi upp kampanjer och optimerar och rapporterar veckovis. Det är ingen uppsägningstid och det går bra att göra uppehåll och uppta tjänsten igen efter någon vecka. Kontakta oss så berättar vi mer.

  • 850 kr/vecka

  • 1 annonskampanj per vecka

  • 2 inlägg på er företagssida per vecka

  • Vi tar fram bild och textmaterial till annonser.

  • Rapportering per kampanj.

  • Ingen uppsägningstid (går bra att göra paus någon vecka och fortsätta senare)

I veckopriset ingår inte budgeten för de sponsrade inläggen. Kampanjbudget väljer ni själva i samråd med oss.

Några av de vi gjort annonser åt

Boka in ett möte via kalendern nedan eller fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi er så snart som möjligt.
Det går också bra att ringa 070-341 43 65 eller e-posta: [email protected]

Gör som 100-tals andra företag, välj Moln8 som er webbpartner

Skapa den perfekta Facebookannonsen!

– Guider

Storlek på bild eller film i annons? Hur många tecken i rubriken? Det är en djungel av information som är ganska svårtillgänglig. Därför sammanställer jag här allt ni behöver veta för att skapa den perfekta Facebookannonsen i teorin. Om ni behöver hjälp med det svåraste som att skriva en bra rubrik och text till annonsen eller fixa rätt bilder samt redigera video kontakta då oss på Moln8.

Storlek på bild eller film i annons? Hur många tecken i rubriken? Det är en djungel av information som är ganska svårtillgänglig. Därför sammanställer jag här allt ni behöver veta för att skapa den perfekta Facebookannonsen

Det kommer ständigt nya annonstyper och specifikationer så observera att det här gäller nu i skrivande stund. Följande rekommendationer gör att de foton och videoklipp du använder i dina annonser ser bra ut överallt på Facebook.

I det här blogginlägget behandlar jag bild- och videoannonser. Jag återkommer senare med karusellannonser och bildspel.

 

Bildannonser

Annonstypen för bild är en av de mest mångsidiga annonstyperna eftersom ni kan använda denna annonstyp med alla mål utom videovisningar. För att nå ut så bra som möjligt med en bildannons är det viktigt att den sticker ut i ett litet format. Tänk på hur du själv slötittar på Facebook i telefonen. Visst reagerar du på en bra bild som sticker ut på något sätt?

Jag vill verkligen uppmana företagare och fotografer att tänka till när ni ska fotografera bilder som passar för Facebookannonser. Tänk på att ta bilder som är "nära" och gärna med en människa och mycket färg! Helbilder på en interiör från ert kontor fångar inte blicken lika bra som en närbild på en glad och engagerad medarbetare till exempel.

 

Här är ett exempel på hur en bildannons kan se ut:

 

Och här är de rekommenderade specifikationerna:

Bildstorlek: 1200 x 628 pixlar

Facebook och Instagram Stories storlek: 1,080 x 1,920 pixlar

Bildförhållande: 9:16 till 16: 9 (beskuren till 1,91: 1 när en länk ingår)

 

Text: 125 tecken

Rubrik: 25 tecken

Länkbeskrivning: 30 tecken

 

Några extra tips:

Om ni annonserar med målet gillamarkeringar (under engagemangsmål) kommer din bild att beskäras till 8:3.

Om du vill att din annons ska få så stor spridning som möjligt rekommenderar Facebook att du använder bilder som innehåller minimal (eller ingen) text. Det gäller också logotyper i bild. I många fall vill annonsörer ha logotyp i bild. Försök då att övertyga dem om att enbart använda logotyp och inte eventuell payoff eller annan text.

Du kan använda panorama och 360 bilder, vilka kommer att visas interaktivt.

 

Videoannonser

Den här annonstypen är min favorit eftersom den låter dig använda rörlig bild eller stillbilder redigerade till ett videobildspel för att berätta om tjänsten eller produkten. Jag väljer ofta att använda videoannons istället för bildspel eftersom jag då kan anpassa övergångar och effekter på ett mer kontrollerat sätt. Dessutom är det inte lika känsligt med text och grafik i bild som i bildannonserna.

Här är ett exempel på hur en videoannons kan se ut:

(i det här fallet VDn som pratar direkt till de som ska söka jobbet. I många fall är det bra om videoannonsen funkar lika bra med som utan ljud)

 

Och här är de rekommenderade videospecifikationerna:

 

  • Videoformat: .mp4, .mov och .gif-filer (många andra format stöds men de här rekommenderar jag).
  • Bildförhållande: 9:16 till 16:9 (beror på var man vill ha bäst synlighet se bild nedan)
  • Upplösning: 600 pixlar minsta bredd (Välj den högsta upplösningen som är möjlig för din filstorlek och bildförhållande)
  • Filstorlek: 4GB max
  • Facebook längd: 1 sekund till 240 minuter
  • Instagramlängd: 1 till 60 sekunder
  • Facebook och Instagram Stories längd: 1 till 15 sekunder
  • Text: 125 tecken
  • Rubrik: 25 tecken
  • Länkbeskrivning: 30 tecken

För att videoannonserna ska vara så säljande och synliga som möjlig bör de vara korta, ha tydliga bilder och grafik samt ha en början och slut som flyter ihop snyggt. Den mesta exponeringen av videoannonser sker när folk ”slötittar” på Facebook och skrollar förbi er videoannons. Så tänk på att budskapet och bilderna ska sticka ut i det pyttelilla formatet! Det här är det svåraste att få kunder att förstå. Men filmen är ju bara 7 sekunder? Vi vill ha de här meningen och inte bara ett ord.

Mitt råd: "Skrik"/stick ut från mängden i filmen och var korrekt och tydlig i texten.

 

Om du är intresserad av att använda videoannonser med olika placeringar rekommenderar jag att använder den här guiden från Facebook:

 

Om ni behöver hjälp med Facebookannonsering kontakta Moln8

 

 

Tips & råd, inspiration och guider

digital marknadsföring Umeå

Moln8 guiden till digital marknadsföring

De senaste åren har spelplanen förändrats för hur företag kan nå ut på marknaden. Med sociala medier och digitalisering av traditionell media, samt egna marknadsföringskanaler som hemsidor eller bloggar, har småföretag möjlighet att konkurrera med även de största marknadsledande företagen. 
Lär dig digital marknadsföring

 

Blogg

 

Enkel webb för små tjänsteföretag

Enkel webb för små tjänsteföretag

Inom kort kan vi presentera en ny webbprodukt som riktar sig mot mindre tjänsteföretag. I vårt arbete har vi sett ett behov av enkla och lättadministrerade hemsidor. De branscher som speciellt är i behov av detta är bygg- och anläggning samt entreprenad. Men även hos andra delar av tjänstesektorn som advokater, mindre redovisningbyråer och konsulter verkar behovet finnas.

Om digital marknadsföring, målgrupper och innehåll

Om digital marknadsföring, målgrupper och innehåll

Det kräver inte bara tålamod, taktik och hårt arbete för att lyckas med digital marknadsföring. Det gäller också att veta vilka fallgropar man ska undvika. Så här kommer några tips på hur du undviker några fel som får kunderna att välja bort ditt varumärke lika snabbt som ett musklick.

Tre sätt du kan använda Googles verktyg för att öka den lokala sökbarheten

Tre sätt du kan använda Googles verktyg för att öka den lokala sökbarheten

SEO (sökmotoroptimering) fokuseras ofta på sökresultatsidan. Även om det är en viktig del så finns det många andra faktorer som kan öka företags sökbarhet och synlighet lokalt.

Vad är en webbyrå?

Vad är en webbyrå?

En webbyrå är en typ av reklambyrå som är specialiserad på kommunikation genom digitala kanaler, särskilt Internet.

Några snabba SEO tips från Moln8

Några snabba SEO tips från Moln8

Vad kan du göra på din egen webbplats för att förbättra SEO förutom att få så många som möjligt att länka till din sida? Här följer några tips som gör att din webbplats blir bättre optimerad.

Laravel + Moln8 = Professionella webbplatser

Laravel + Moln8 = Professionella webbplatser

Moln8 använder Laravel för skapandet av framtidssäkrade webbplatser och vårt användarvänliga och säkra CMS är också byggt på Laravel.

Digitalisering av B2B marknadsföring

Digitalisering av B2B marknadsföring

Utmaningen när det gäller att marknadsföra B2B produkter eller tjänster är inte längre att göra den bästa annonsen eller reklamkampanjen. Den verkliga utmaningen idag handlar om att skapa förtroende hos de målgrupper man vill rikta sig mot.

Det här är marknadsföring

Det här är marknadsföring

Seth Godin har under lång tid lärt och inspirerat miljontals entreprenörer och marknadsförare över hela världen via sin blogg, online-kurser, föreläsningar och böcker. Han har myntat begrepp inom marknadsföringen som ”permission marketing” och ”Purple Cow”.

Guide till digital marknadsföring

Guide till digital marknadsföring

Jämfört med den klassiska reklamen som för varje månad blir allt mer effektlös, kan man säga det motsatta om den digitala marknadsföringen. När ett företag väl kommit över den första "puckeln" i sitt arbete med digitaliseringen av sitt varumärke så kan det nästan kännas som att marknadsföringen går av sig själv.

Film för sociala medier och hemsida med iPhone

Film för sociala medier och hemsida med iPhone

Som ni säkert vet är rörlig bild och korta filmer ett otroligt effektivt sätt att nå ut via sociala medier men många tycker att de inte har råd att anlita en reklambyrå eller att man inte har utrustningen som behövs själv. Faktum är att de flesta av er har en filmkamera som det gjorts flera långfilmer och dokumentärfilmer med i fickan.

Den effektivaste marknadsföringen idag är...

Den effektivaste marknadsföringen idag är...

Inbound Marketing handlar om att skapa värdefulla upplevelser som har en positiv inverkan på människor och ditt företag. Du lockar intresserade besökare till din hemsida eller blogg med relevant och intressant innehåll som skapar förtroende för dig och ditt företag.

Vad är SEO?

Vad är SEO?

SEO är mycket enklare än ni tror men kräver en del arbete som ni kommer att se. SEO eller sökmotoroptimering är arbetet som görs för att förbättra rankningen av en hemsida hos sökmotorer.

Har ni sett hänglåset?

Har ni sett hänglåset?

Vad betyder egentligen symbolen med hänglåset uppe i vänstra hörnet i webbläsaren, till exempel Google Chrome? Och varför står det ofta ”inte säker” istället för symbolen med hänglåset?

Digitalisering av marknadsföring

Digitalisering av marknadsföring

I Sverige finns det omkring 1,2 miljoner företag och av dessa är 96% småföretag med färre än 10 anställda. Med andra ord är småföretag en stor grej!

Uminova Match Up, webbshop mm.

Uminova Match Up, webbshop mm.

Den typen av produkt vi jobbar med brukar kallas SaaS (Software as a Service). Det innebär i vårt fall att kunden abonnerar på vår tjänst/produkt där allt sköts via webbläsaren och inga program behöver installeras.