Facebook annonsering

-Sociala medier med Moln8-

Facebook annonser Moln8

 
Ni fokuserar på att utveckla er verksamhet

-Vi ser till att ni får nya kunder med hjälp av Facebook-

 

Tillsammans lägger vi upp en strategi och budget för hur vi så effektivt som möjligt ska nå ut med hjälp av Facebook. Vi hjälper er med inlägg, filmer, bilder, texter och kampanjer. Vi skapar företagssidor, annonser, evenemang och leadsannonser med mera. Om ni vill så kan vi sköta all publicering på Facebook åt er. Då gör vi en plan för hur ofta inlägg ska publiceras och ni lämnar över hela ansvaret till oss.

Lär er mer om digital marknadsföring här...

 

 

Låt oss på Moln8 börja hjälpa er med Facebook nu.

 

Kostnadsförslag

 

 

 

 

Vi har gjort tusentals annonser på Facebook och samarbetar med följande kunder som vi når ut till en mängd företag genom:

BRF-Mappen och Fastighetsmappen jobbar med en digital plattform och en tidning för att nå ut med erbjudanden från entreprenörer till bostadsrättsföreningar och fastighetsförvaltare eller fastighetsägare. Till dessa två kunder har vi gjort en mängd annonser och Leads kampanjer på Facebook där vi framförallt annonserar för deras kunders räkning för att nå ut till BRF och fastighetsägare.

Vi jobbar också med Ghost Competence som är ett rekryterings och bemanningsbolag i Skellefteå, Luleå och Umeå. De jobbar förutom med rekrytering och bemanning även med säljstöd och mötesbokning. Åt Ghost Competence har vi gjort hundratals annonser på Facebook åt företag som Boliden, Tieto, Sergel, Leica Geosystems, Bavaria bil och många fler...

Skapa den perfekta Facebookannonsen!

– Guider

Storlek på bild eller film i annons? Hur många tecken i rubriken? Det är en djungel av information som är ganska svårtillgänglig. Därför sammanställer jag här allt ni behöver veta för att skapa den perfekta Facebookannonsen i teorin. Om ni behöver hjälp med det svåraste som att skriva en bra rubrik och text till annonsen eller fixa rätt bilder samt redigera video kontakta då oss på Moln8.

Storlek på bild eller film i annons? Hur många tecken i rubriken? Det är en djungel av information som är ganska svårtillgänglig. Därför sammanställer jag här allt ni behöver veta för att skapa den perfekta Facebookannonsen

Det kommer ständigt nya annonstyper och specifikationer så observera att det här gäller nu i skrivande stund. Följande rekommendationer gör att de foton och videoklipp du använder i dina annonser ser bra ut överallt på Facebook.

I det här blogginlägget behandlar jag bild- och videoannonser. Jag återkommer senare med karusellannonser och bildspel.

 

Bildannonser

Annonstypen för bild är en av de mest mångsidiga annonstyperna eftersom ni kan använda denna annonstyp med alla mål utom videovisningar. För att nå ut så bra som möjligt med en bildannons är det viktigt att den sticker ut i ett litet format. Tänk på hur du själv slötittar på Facebook i telefonen. Visst reagerar du på en bra bild som sticker ut på något sätt?

Jag vill verkligen uppmana företagare och fotografer att tänka till när ni ska fotografera bilder som passar för Facebookannonser. Tänk på att ta bilder som är "nära" och gärna med en människa och mycket färg! Helbilder på en interiör från ert kontor fångar inte blicken lika bra som en närbild på en glad och engagerad medarbetare till exempel.

 

Här är ett exempel på hur en bildannons kan se ut:

 

Och här är de rekommenderade specifikationerna:

Bildstorlek: 1200 x 628 pixlar

Facebook och Instagram Stories storlek: 1,080 x 1,920 pixlar

Bildförhållande: 9:16 till 16: 9 (beskuren till 1,91: 1 när en länk ingår)

 

Text: 125 tecken

Rubrik: 25 tecken

Länkbeskrivning: 30 tecken

 

Några extra tips:

Om ni annonserar med målet gillamarkeringar (under engagemangsmål) kommer din bild att beskäras till 8:3.

Om du vill att din annons ska få så stor spridning som möjligt rekommenderar Facebook att du använder bilder som innehåller minimal (eller ingen) text. Det gäller också logotyper i bild. I många fall vill annonsörer ha logotyp i bild. Försök då att övertyga dem om att enbart använda logotyp och inte eventuell payoff eller annan text.

Du kan använda panorama och 360 bilder, vilka kommer att visas interaktivt.

 

Videoannonser

Den här annonstypen är min favorit eftersom den låter dig använda rörlig bild eller stillbilder redigerade till ett videobildspel för att berätta om tjänsten eller produkten. Jag väljer ofta att använda videoannons istället för bildspel eftersom jag då kan anpassa övergångar och effekter på ett mer kontrollerat sätt. Dessutom är det inte lika känsligt med text och grafik i bild som i bildannonserna.

Här är ett exempel på hur en videoannons kan se ut:

(i det här fallet VDn som pratar direkt till de som ska söka jobbet. I många fall är det bra om videoannonsen funkar lika bra med som utan ljud)

 

Och här är de rekommenderade videospecifikationerna:

 

  • Videoformat: .mp4, .mov och .gif-filer (många andra format stöds men de här rekommenderar jag).
  • Bildförhållande: 9:16 till 16:9 (beror på var man vill ha bäst synlighet se bild nedan)
  • Upplösning: 600 pixlar minsta bredd (Välj den högsta upplösningen som är möjlig för din filstorlek och bildförhållande)
  • Filstorlek: 4GB max
  • Facebook längd: 1 sekund till 240 minuter
  • Instagramlängd: 1 till 60 sekunder
  • Facebook och Instagram Stories längd: 1 till 15 sekunder
  • Text: 125 tecken
  • Rubrik: 25 tecken
  • Länkbeskrivning: 30 tecken

För att videoannonserna ska vara så säljande och synliga som möjlig bör de vara korta, ha tydliga bilder och grafik samt ha en början och slut som flyter ihop snyggt. Den mesta exponeringen av videoannonser sker när folk ”slötittar” på Facebook och skrollar förbi er videoannons. Så tänk på att budskapet och bilderna ska sticka ut i det pyttelilla formatet! Det här är det svåraste att få kunder att förstå. Men filmen är ju bara 7 sekunder? Vi vill ha de här meningen och inte bara ett ord.

Mitt råd: "Skrik"/stick ut från mängden i filmen och var korrekt och tydlig i texten.

 

Om du är intresserad av att använda videoannonser med olika placeringar rekommenderar jag att använder den här guiden från Facebook:

 

Om ni behöver hjälp med Facebookannonsering kontakta Moln8

 

Några av våra kunder: