MADE IN SWEDEN

Moln8 digital reklambyrå - webbdesign och marknadsföring i Skellefteå

Vi är en webbyrå för entreprenörer, småföretagare och Startups i Skellefteå som vill öka sin försäljning och stärka sitt varumärke.

 

Webbdesign i Skellefteå

Med Moln8 kan du enkelt styra hur mycket arbete du vill lägga på marknadsföring själv och hur mycket vi ska göra åt dig. Vare sig du vill börja med en webbplats eller kanske bara en Facebookannons så hjälper vi dig. Vi erbjuder digital marknadsföring och hemsidor till fasta priser utan krångel. Kontakta oss så tar vi ett möte och kommer fram till hur vi kan hjälpa er.

 

Skriv in dina uppgifter nedan eller ring 070-341 43 65 så berättar vi mer om Moln8 och digital marknadsföring.

 

Webbplatser

Hemsida enkelt

Snygga, snabba och säljande hemsidor med grundläggande funktioner för småföretagare, entreprenörer och startups. Läs mer...

Professionell

Möjlighet till flera språk och specialanpassade moduler för produkter och tjänster. Optimera för sökmotorer och dela på sociala medier. Läs mer...

Webbshop

Öka försäljningen med Moln8 e-handel. Med vårt e-handelssystem anpassar vi lätt mallarna för att passa era produkter så att de presenteras säljande och begripligt. Läs mer...

Flytta över din långsamma WordPress hemsida till Moln8 och slipp alla bekymmer med uppdateringar och trasiga plugins. Kontakta oss så flyttar vi över innehållet snabbt och billigt.

 

Tjänster

Uppstart

Vi hjälper dig webbdesignen och tillsammans väljer vi bilder, grafik och texter. Vi utbildar dig i hur du själv redigerar texter, bilder och annat innehåll på hemsidan. 

Serviceavtal

Uppdaterat innehåll är viktigt för att en webbplats ska vara säljande och hamna högt upp vid sökningar på google. Vi hjälper dig med att hålla hemsidan uppdaterad. Läs mer...

SEO Skellefteå

Sökmotoroptimering är ett effektivt sätt att öka synligheten och antalet besökare på din webbplats. Vi håller koll på dina viktigaste sökord och rapporterar till er kontinuerligt. 

Facebook Skellefteå

Kontakta oss om ni vill ha hjälp med Facebookannonsering. Vi är experter på att snabbt analysera er målgrupp och rikta annonserna så att de blir så kostnadseffektiva som möjligt. 

Innehåll

För att hålla en hemsida levande och för att den skall locka till sig allt fler besökare över tid så krävs det att innehållet uppdateras kontinuerligt. Läs mer...

Grafik

Behöver ni bilder eller grafik till er hemsida? Beskriv bara vad ni behöver så ordnar vi det snabbt och till ett mycket bra pris. Läs mer...

 

Följ Moln8 guiden till digital marknadsföring för att lära dig mer om hur du kan öka din försäljning och stärka ditt varumärke:

 

digital marknadsföring Umeå

 

Digitalisering av marknadsföring

De senaste åren har spelplanen förändrats för hur företag kan nå ut på marknaden. Med sociala medier och digitalisering av traditionell media, samt egna marknadsföringskanaler som hemsidor eller bloggar, har småföretag möjlighet att konkurrera med även de största marknadsledande företagen.

 

Checklista digital marknadsföring Umeå

En checklista för digitalisering av marknadsföringen

  • Har du en mobilanpassad hemsida som är enkel att uppdatera innehållet på?
  • Finns ditt företag på Google MyBusiness?
  • Har du en Facebooksida för ditt företag?
  • Jobbar du med SEO - sökmotoroptimering av din hemsida kontinuerligt?
  • Har du satt upp ett Google Analyticskonto kopplat till din webbplats?
  • Har du en plan för marknadsföring av dina tjänster eller produkter via t.ex. Facebook annonsering eller/och Google Ads?
  • Har du en långsiktig plan för att stärka ditt varumärke genom blogg, sociala medier, video, podcast eller annat innehåll?
  • Är din hemsida säljoptimerad med landningssidor, Call to Action knappar, formulär och annat som gör det enkelt för besökaren att köpa eller beställa dina tjänster eller produkter?
  • Har du tagit ställning till om ditt företag ska synas i flera sociala medier som LinkedIn, Instagram, Twitter med flera och hur du i så fall ska jobba med dessa medier?
  • Följer du kontinuerligt upp och utnyttjar data om dina besökare på hemsida och sociala medier?
Inbound marketing Moln8 Umeå

Inbound Marketing

Inbound Marketing handlar om att skapa värdefulla upplevelser som har en positiv inverkan på människor och ditt företag. Du lockar intresserade besökare till din hemsida eller blogg med relevant och intressant innehåll som skapar förtroende för dig och ditt företag. När besökarna kommer till din hemsida försöker du få dem att upptäcka ditt erbjudande genom Call to Action, chat eller olika typer av erbjudanden.

Inbound Marketing

Så här går det till att skapa en hemsida med Moln8

– Guider

I dagsläget är det absolut nödvändigt att som företag att ha en hemsida som är snabb, tillgänglig och säker. En bra hemsida kan fungera som ett marknadsföringsverktyg, butik och en plattform där ni visar era tjänster och referenser. Om ni vill ha en webbplats som kan det här är Moln8 precis vad ni behöver.

I dagsläget är det absolut nödvändigt att som företag att ha en hemsida som är snabb, tillgänglig och säker. En bra hemsida kan fungera som ett marknadsföringsverktyg, butik och en plattform där ni visar era tjänster och referenser. Om ni vill ha en webbplats som kan det här är Moln8 precis vad ni behöver.

Här kommer jag att ge en beskrivning av hur det kan gå till att skapa en professionell webbplats med Moln8.

Om ni redan har en hemsida men vill att den ska vara snabbare, säkrare och mer tillgänglig så kan vi på ett enkelt och billigt sätt flytta över den till Moln8. Kontakta oss så berättar vi mer.

 

Varumärke

Vi börjar med att gå igenom hur ni vill kommunicera och hur vi på bästa sätt kan få er webbplats att spegla ert varumärke och dessutom förstärka det. Ett vanligt misstag som många gör är att skapa en hemsida som inte speglar varumärket och där kunden köper konceptet bara för att det är en snygg och modern design. Det kan vara små detaljer som färgval, typsnitt och bilder som gör att hemsidan inte passar ihop med varumärket. Vi på Moln8 hjälper er självklart med detta och om ni inte har någon varumärkesplattform eller grafisk profil så tar vi fram det tillsammans med er.

 

Målgrupp

Vilken är er viktigaste målgrupp? Om ni har en tydlig målgrupp eller målgrupper så blir det enklare för oss att designa en säljande hemsida. Målgruppen styr vilka bilder som passar på hemsidan, hur texter skrivs och vilken typ av sidlayout vi väljer. Unga människor navigerar exempelvis annorlunda än en äldre målgrupp och är mer tolerant gällande mycket scrolling osv. För en äldre målgrupp kan det kanske vara mer lämpligt att låta användarvänlighet gå före design. Tydlig navigering, lättläst typsnitt och korta - informativa texter.

 

Tjänster och produkter

Vilka tjänster eller produkter ska ni sälja? Vad är viktigast att fokusera på? För att kunna skapa en så säljande hemsida som möjligt så måste vi reda ut dom här frågorna. Vad ska finnas i skyltfönstret och vad kommer att sälja lika bra utan att behöva exponeras lika tydligt. Om ni inte själva redan har en tydlig bild av detta så hjälps vi åt att reda ut och diskutera fram vad ni ska fokusera på.

 

Innehåll - bilder, filmer, texter, grafik mm.

För att lyckas göra en riktigt snygg och säljande hemsida krävs bra bilder och texter. Om man vill skapa en extra bra hemsida kan man dessutom krydda den med rörlig bild och infografik. Att samla ihop befintligt bildmaterial och skapa texter är tidskrävande så därför är det bra att kontakta oss i ett så tidigt skede som möjligt. Utifrån era befintliga bilder och texter kan vi bedöma om det räcker för att skapa en webbplats som speglar ert varumärke och är säljande mot målgruppen. Ofta behöver fler texter skrivas och bildmaterial saknas. Då hjälper vi er med fotografering eller köp av bilder. Tänk på att ta fram bilder som är nog högupplösta för att fungera på helskärm. En riktlinje är att bilder ska vara minst 1920 breda i upplösningen 72 ppi för att funka som en helskärmsbild.

 

Bygget - design

När vi gått igenom stegen ovan går det enkelt och snabbt att bygga er webbplats. Vi sätter ihop grunden och går igenom den tillsammans med er för att sedan bygga hela webbplatsen. Därefter optimerar och testar vi så att den är så snabb och tillgänglig som möjligt. När ni sedan har er färdiga hemsida hos oss så är det enkelt att uppdatera innehåll och ni kan vara säkra på att er hemsida fungerar utan att behöva oroa er.

 

Kontakta oss på Moln8 om ni vill flytta över er befintliga hemsida till oss eller skapa en ny.

Checklista för småföretagare

– Guider

Den här listan är självklart inte komplett men en bra början. Kontakta oss på Moln8 om du vill ha hjälp med att styra upp en digital strategi för ditt företag. Ett billigt och bra sätt som kommer att öka din försäljning och stärka ditt varumärke.

Den här listan är självklart inte komplett men en bra början. Kontakta oss på Moln8 om du vill ha hjälp med att styra upp en digital strategi för ditt företag. Ett billigt och bra sätt som kommer att öka din försäljning och stärka ditt varumärke.
  • Har du en snabb och mobilanpassad hemsida som är enkel att uppdatera innehållet på?
  • Finns ditt företag på Google MyBusiness?
  • Har du en Facebooksida för ditt företag?
  • Jobbar du med sökmotoroptimering av din hemsida kontinuerligt?
  • Har du en plan för marknadsföring av dina tjänster eller produkter via sociala medier eller/och Google Ads?
  • Har du en långsiktig plan för att stärka ditt varumärke genom blogg, sociala medier, video, podcast eller annat innehåll?
  • Är din hemsida säljoptimerad med landningssidor, Call to Action knappar, formulär och annat som gör det enkelt för besökaren att köpa eller beställa dina tjänster eller produkter?
  • Har du tagit ställning till om ditt företag ska synas i flera sociala medier som LinkedIn, Instagram, Twitter med flera och hur du i så fall ska jobba med dessa medier?
  • Följer du kontinuerligt upp och utnyttjar data om dina besökare på hemsida och sociala medier?

 

Digitalisering av marknadsföring

 

I Sverige finns det omkring 1,2 miljoner företag och av dessa är 96% småföretag med färre än 10 anställda – med andra ord är småföretag en stor grej!

Som en start i digitaliseringen av marknadsföring är den bästa investeringen för ett företag att investera i en snabb, användarvänlig och säljande hemsida.

Bara för att ett företag klassas som litet baserat på antalet anställda och omsättning, så betyder inte det att småföretag inte har en stor inverkan på marknaden. Speciellt de senaste åren har spelplanen förändrats för hur företag kan nå ut på marknaden. Med sociala medier och digitalisering av traditionell media, samt egna marknadsföringskanaler som hemsidor eller bloggar, har småföretag möjlighet att konkurrera med även de största marknadsledande företagen.

Tyvärr är det väldigt många av småföretagen som ännu inte hoppat på möjligheten att digitalisera sin marknadsföring. Enligt en undersökning som Visma gjorde 2016 saknar 44% av småföretagen en egen hemsida trots att nio av tio konsumenter söker på nätet för att hitta varor och tjänster. De flesta företagarna har en positiv attityd mot digital marknadsföring och är relativt aktiva på sociala medier. Men det verkar vara skillnad på söka kontakt med en gammal skolkamrat på Facebook jämfört med att söka nya kunder och annonsera via samma kanal.

Gör vår "Digicheck" och ta reda på hur ert företag ligger till...


Så varför satsar inte alla företag på att marknadsföra sig digitalt om majoriteten av alla konsumenter söker efter varor och tjänster på nätet?

Svaret är att många småföretagare, som jag har pratat, med säger att de dels inte har tid, tycker att det är för dyrt och krångligt att digitalisera sin marknadsföring. Det är också många företagare som säger att de inte behöver marknadsföra sig eftersom de redan har tillräckligt med jobb, men att de skulle vilja ha en hemsida för att kunder lättare ska kunna kontakta dem.

Dock är möjligheterna för de små företagen är enorma. Genom att vara aktiv med sitt företag online når man sina kunder i ett tidigare skede – när dom sitter hemma och söker information om den vara eller produkt de tänkt köpa. Många tänker nog att detta betyder att de ska vara aktiva på exempelvis LinkedIn, Facebook eller Instagram och att det känns som ett stort åtagande. Faktum är att de flesta konsumenter som söker varor och tjänster via en sökning på Google, vilket innebär att företagets hemsida är den viktigaste kanalen mot kunderna.

Sociala medier är ett bra att marknadsföra sig via för att locka besökare till hemsidan, men plattformarnas vilkor och algoritmer förändras ständigt och det kan bli för dyrt att marknadsföra sig via dem. Mitt råd är att inte bygga sin verksamhet enbart via sociala medier. Att göra så kan liknas vid att köpa aktier i Telia som en långsiktig investering. För er som minns hur det gick så förstår ni säkert poängen…

Som en start i digitaliseringen av marknadsföring är den bästa investeringen att investera i en snabb, användarvänlig och säljande hemsida.

Även om man inte har resurser att jobba med marknadsföring i sociala medier eller SEO (sökmotoroptimering) så kan man likna investeringen i en hemsida med ett säkert fondsparande. Genom att finnas där för kunderna och att uppdatera hemsidan med aktuell information om sina erbjudanden så växer hemsidans relevans gentemot sökmotorerna i takt med antalet besökare som hittar er.

Slutligen behöver det inte vara krångligt att digitalisera marknadsföringen. Det finns många bra redskap och jättemånga bra reklambyråer som gör fina hemsidor, SEO och annonsering i sociala medier. Vi på Moln8 har valt att jobba speciellt mot små företag som inte har någon som jobbar med digital marknadsföring och hemsida. Vi erbjuder stressade entreprenörer en helhetslösning med en dynamisk prissättning och låga startkostnader. Med våra olika månadsabonnemang väljer ni själva ambitionsnivån. Dessutom har vi utvecklat ett eget verktyg för publicering av hemsidor som gör oss oberoende av externa publiceringsverktyg som exempelvis WordPress.

Gör vår "Digicheck" och ta reda på hur ert företag ligger till...