Moln8 logotyp

 

Begrepp som används vid digital marknadsföring

 

 

Vi hjälper er att reda ut alla begrepp som används vid digital marknadsföring. Det är inte ett komplett lexikon men en start som vi kommer att uppdatera eftersom.

 

A/B Testing

Att mäta olika digitala kampanjer sida vid sida för att se vilken som konverterar bäst.

Analytics

Data om exempelvis antal användare, demografi, ålder med mera för webbplatser, sociala medier och e-postkampanjer.

Affinities

Affinities är beteendet och intressena hos en målgrupp. Med hjälp av analysverktyg ger det en inblick i kundernas beteenden, intressen och behov.

B2B (Business-to-Business) & B2C (Business-to-Consumer)

Termen B2B är ganska enkel och betyder att ett företags försäljning är inriktad mot andra företag i motsats till B2C som fokuserar på försäljning till privatpersoner.

Backlink

Detta är en länk från en annan webbplats till din sida. Den här typen av länkningar är tillsammans med innehållet på sin hemsida det enskilt viktigaste för sökmotoroptimering (SEO).

Bounce Rate - avvisningsfrekvens

Avvisningsfrekvens är när en besökare på din webbplats direkt klickar lämnar din webbplats. De "studsar" från din webbplats.

Call-to-Action (CTA)

Call-to-action är en tydlig instruktion som berättar för en besökare på en hemsida hur den ska göra för att t.ex köpa en vara eller tjänst. Det vara att klicka på en länk, fylla i ett formulär, prenumerera på ett e-nyhetsbrev eller ringa ett telefonsamtal. CTA kan vara enbart en länk, en knapp eller en i ögonfallande bild.

Content

Content är allt publicerat innehåll på internet. Digitala marknadsförare rekommenderar ofta att publicera kvalitetsinnehåll (engagerande, informativt, relevant) för att bidra till att skapa varumärkesmedvetenhet, skapa engagemang och driva trafik till din webbplats.

Clickbait

Clickbait är den typ av innehåll som lockar folk med en spännande rubrik, uppseendeväckande innehåll eller en rolig bild. Clickbaits blir mer och mer vanlig i den digitala marknadsföringsvärlden och exempelvis Facebook gör ändringar i sina algoritmer för att bli av med denna typ av inlägg.

Conversion Rate

Andelen personer (ofta %) som har genomfört en önskad åtgärd, klickat sig vidare till en webbplats, fyllt i ett formulär etc.

Cost-Per-Click (CPC eller Pay-Per-Click eller PPC)

Cost-per-click är det belopp som en annonsör betalar varje gång någon klickar på deras annons. Det spelar ingen roll hur många som ser det, annonsören debiteras bara per klick.

Cost-Per-Impression (CPI eller CPM)

Cost-per-impression är det belopp som en annonsör betalar för visningar av sin sociala annons.

Click-Through Rate (CTR)

Click-through rate är antalet personer som klickar på en länk utifrån det totala antalet personer som såg t.ex annonsen eller uppmaningen (CTA) på en webbsida. Till exempel: Låt oss säga att vi har en CTA på ett blogginlägg, och att CTA ses av 900 unika personer men endast 45 personer klickade på CTA. Det betyder att klickfrekvensen är 5%.

Conversion Rate

Conversion rate är andelen personer som gör den önskade åtgärden på din webbplats eller i digitala annonser.

Engagement Rate

Det här är ett av de viktigaste begreppen när det gäller digital marknadsföring. Det mäter engagemanget hos dina besökare genom antal gillamarkeringar, kommentarer eller klick på annonsen eller inlägget. Om man jämför engagemanget med antalet personer som sett annonsen eller inlägget kan man avgöra om det är innehåll som engagerar eller inte för att justera detta till nästa kampanj.

Impressions

Impressions är antalet gånger ditt innehåll visats. Till exempel: På Facebook är visningar det antal gånger någon ser din kampanj i deras flöde.

Influencer

Beteckningen "influencer" är precis vad det låter som. En person som har inflytande över sina sociala medier vilket ofta innebär att den har många följare. Det här är personer du vill ska dela dina blogginlägg eller annat innehåll för att nå ut till en stor engagerad målgrupp.

Remarketing

Remarketing är en marknadsföringsstrategi som riktar sig mot personer som redan har besökt din webbplats. Du kan nå ut till tidigare besökare via annonser på t.ex Facebook.

Targeting

Targeting definierar vem du marknadsför till genom verktyg som finns för sociala medier. Både Facebook och LinkedIn har verktyg som låter definiera målgruppen du vill nå ut till genom att styra ålder, geografi och intressen eller yrken med mera.

Viral

Avser innehåll som delas många gånger på grund av informations- eller underhållningsvärdet. Om ditt innehåll (bild, video, artikel, etc.) blir viralt så kommer det att ses av mycket fler människor och har en mycket större inverkan på varumärkeskännedom, omvandlingar etc.

Off-Page Optimization

Off-page optimization är allt du gör för att förbättra din organiska sökrankning som inte involverar din faktiska webbplats. Att få länkar från andra intressanta webbplatser till din är en stor del av detta begrepp.

On-Page Optimization

On-page optimization är det du gör på din webbplats för att förbättra din organiska sökmotor ranking. Det kan vara att skriva bra sidtitlar, rätt rubriker och skapa innehåll som passar mot de viktigaste sökorden.

Organic Traffic

Det här är den trafik som din webbplats får från obetalda sökresultat. Detta är ett av de främsta målen med SEO och digital marknadsföring eftersom det ger en bra grund för tillväxt av besökare på webbplatsen.

Landing Page / Landningssida

En landningssida består vanligen av tydliga rubriker och texter, bilder och ett formulär. En landningssida används för att locka besökare att anmäla sig till något, köpa en tjänst eller en produkt. Landningssidorna kan vara innehållsrika eller väldigt enkla med bara en rubrik och ett anmälningsformulär. Designen bestäms utifrån vilka mål du har med landningssidan.

Lead Generation

Lead generation är processen för att få nya leads. Inom digital marknadsföring lockar man ofta nya leads genom att skapa intressant innehåll som är riktat mot en specifik målgrupp. De uppmanas i samband med innehållet att lämna sina kontaktuppgifter.

Link Building

Link building is the act of increasing the number outside sites linking back to yours (backlinks). This process typically involves creating high-quality content (interesting, engaging) that others want to share.

Page Rank / sidrankning

Din sidrankning visar hur relevant din webbplats är vid sökningar och bestäms av Googles algoritm. Med ett stort och relevant innehåll samt många som länkar till din sida ökar chanserna att rankas som er relevant webbplats och därmed hamna högt upp vid sökningar.

Persona och målgrupp

En persona representerar den perfekta kunden ur företagets målgrupp. Det kan vara en person med en viss ålder som bor på en speciell plats och som har specifika intressen. En persona är ofta utgångspunkten i skapandet av digitala marknadsföringskampanjer.

SEO (eller sökmotoroptimering)

Sökmotoroptimering av en webbplats innebär att man först väljer ut fraser och sökord som är relevanta för verksamheten. Därefter jobbar man med innehållet på sidan och utanför sidan med länkar, rubriker, sidtitlar och innehåll som gör webbplatsen relevant gentemot sökmotorer som Google.

Mera...

Vi fyller kontinuerligt på med fler ord och begrepp.