Moln8 logotyp

SEO Sökmotoroptimering Umeå

SEO sökmotoroptimering Umeå

 
Ni fokuserar på att utveckla er verksamhet

Vi ser till att ni rankar högt på Google i Umeå med teknisk SEO och sökmotoroptimerat innehåll

Sökmotoroptimering leder till ökad synlighet på sökmotorer och mer trafik till din hemsida. Sökmotoroptimering eller SEO är det många av er som hört talas om men många vet inte riktigt vad det innebär och varför det är så viktigt. SEO består både av en teknisk optimering direkt på webbplatsen och länkbygge från externa webbplatser. Det kanske viktigaste att komma ihåg när det gäller SEO är att producera intressant innehåll på webbplatsen som hjälper besökarna att svara på frågor eller lösa problem. Läs gärna mer om digital marknadsföring där det finns en stor mängd artiklar som berör SEO och strukturerat innehåll på webbplatser.

 

 

SEO sökmotoroptimering Umeå
Vi hjälper dig med att kontinuerligt producera texter, bilder, länkar och sidor som gör att din webbplats hamnar högt upp vid sökningar hos sökmotorer så som google. Desto högre upp er hemsida hamnar vid sökningar på relevanta ord desto större chans är det att man väljer er produkt eller tjänst.

 

Kostnadsförslag
Moln8 SEO Umeå

Vad gör Moln8 "sökmotorvänligt"

  • Snabbt

  • Responsivt

  • Tillgängligt

  • Lätt att jobba med meta- och altbeskrivningar

Vårt CMS har vi utvecklat för att fungera optimalt när det gäller optimering av SEO på sidorna. Om förbättringar elller förändringar behöver göras har vi full kontroll och kan jobba med teknisk SEO.

Länkbygge

Länkbygge handlar om att skaffa länkar till sin webbplats och är en av de största faktorerna till att lyckas med SEO för din verksamhet i Umeå. Vi hjälper dig både att fixa länkar och ser till att de ger maximal effekt.

On page optimering

Sökmotorerna gillar bra innehåll och då framförallt relevanta texter. Vi skapar optimerade texter som struktureras för bästa sökbarhet med sidtitlar, rubriker, meta description, bild alt-attribut, brödtexter och sökmotorvänliga URL:er.

Sökordsanalys & rapportering

Vi hjälper dig att hitta ord och fraser som är relevanta för din verksamhet. Därefter anpassar vi innehåll samt externa och interna länkar för att orden ska få så bra sökbarhet som möjligt. Vi rapporterar löpande och har bevakning av de förutbestämda orden och fraserna.

 

 

 

Vad är SEO?

 

SEO eller sökmotoroptimering är arbetet som görs för att förbättra rankningen av en hemsida hos sökmotorer. Det vill säga, att komma högt upp i resultaten när någon söker efter tjänster eller produkter som ni säljer. I sökresultaten visar Google länkar till sidor som deras algoritmer räknat ut att vara relevanta sidor. 

SEO är mycket enklare än ni tror men kräver en del arbete som ni kommer att se. SEO eller sökmotoroptimering är arbetet som görs för att förbättra rankningen av en hemsida hos sökmotorer.

SEO är mycket enklare än ni tror men kräver en del arbete som ni kommer att se. Många företag som jobbar med SEO är lite hemlighetsfulla och framställer det som ett avancerat arbete som kräver speciella verktyg och utbildningar. Egentligen är det inte svårare än att skriva en bra uppsats som vi alla lärde oss i skolan. Förenklat bygger därmed sökmotoroptimering på att producera strukturerade artiklar/ sidor med tydliga, lättlästa texter och ett relevant innehåll som passar er målgrupp. 

De enskilt viktigaste faktorerna som Google tar hänsyn till är antal länkar in till din hemsida och relevant innehåll. Men innan själva SEO arbetet kan påbörjas måste man välja vilka sökord som är viktigast att jobba med. Sökorden är de ord eller fraser som era blivande kunder söker på Google med för att hitta era eller andras produkter eller tjänster.

Bra och intressant innehåll gör att andra länkar till exempelvis dina blogginlägg eller artiklar. Det gör i sin tur att Google anser att din hemsida är relevant och den visas därför högt upp vid sökningar. Det handlar om att skriva artiklar som berör det ert företag sysslar med och inte enbart beskriva tjänster eller produkter. Exempelvis kan man skriva en lång artikel om hur fuktskador påverkar inomhusmiljön och människor som vistas där. Företaget som säljer ventilationslösningar eller liknande som under en längre tid publicerar artiklar av det slaget kommer därmed att räknas som en auktoritet av Google.  Det finns också andra faktorer som är viktiga för SEO som sidtitel, metabeskrivning och huvudrubriker med mera. Detta kommer jag att återkomma till i några senare blogginlägg.

Grundreglerna för att lyckas ranka högt vid sökningar är följande:

  1. Skriv intressant och användbart innehåll med ord och fraser som era kunder använder sig av när dom söker efter era tjänster eller produkter.
  2. Gör det enkelt för läsarna att dela och länka till dina artiklar.
  3. Fortsätt att producera innehåll kontinuerligt. Det tar lite tid innan effekten visar sig men det ger garanterat utdelning för de som inte ger upp.

Om ni har några frågor om SEO så går det bra att kontakta oss för kostnadsfri rådgivning.

Kontakta oss

Nästa blogg kommer att handla om Inbound Marketing. Det är ett av de bästa sätten för småföretagare att kunna konkurrera med större företag vad gäller marknadsföring.

Några snabba SEO tips

Webbplatskarta som är aktuell och kontrollera att alla sidor är indexerade.

Schema markup. Ett effektivt sätt att göra det enkelt för sökmotorer att förstå innehållet på webbplatsen.

Intern länkning som använder naturlig ankartext. Om jag exempelvis skriver en text om SEO och betydelsen av rikt innehåll vill jag kanske länka till någon av mina sidor om "Content marketing" med ankartexten "SEO & Content marketing".

HTTPS - SSL är viktigt både för SEO och för att ditt företag ska uppfattas som professionellt.

Tillgängligheten ska uppfyllas, om du gör det så ökar också sökbarheten. Det gäller läsbarhet för text, strukturering av navigering och rubriker med mera.

Responsiv design är superviktigt nu när Google utgår från ett mobile first perspektiv när webbplatser indexeras.

Tydlig CTA (Call to Action). Många webbplatser missar det här, exempelvis en knapp med texten "Moln8 SEO" som länkar till tjänsten eller erbjudandet.

Hastigheten påverkar SEO allt mer och det är viktigt att optimera bilder och filmer samt hitta tekniska lösningar som gör webbplatsen snabb.

Sociala medier. Integrera dela-knappar på bloggar och artiklar för sociala medier som förenklar för dina besökare att dela ditt innehåll.

Innehållet på din sida ska vara av hög kvalitet och om du tittar på dina konkurrenter så måste alltid målet vara att ha ett bättre innehåll.

Sidtitel och metabeskrivning är fortfarande viktigt för SEO och konvertering av besökare till kunder. Se till att på ett naturligt sätt klämma in en så beskrivande sidtitel som möjligt på 50 tecken och ett par säljande meningar som syns under rubriken i sökresultaten (Metabeskrivning).

Rubriker är extremt viktigt för SEO. Kontrollera att alla dina sidor har H1 rubrik som inkluderar sökord/fras och att övriga rubriker följer ett naturligt system.

Optimera alla bilder på din webbplats och lägg till alt texter som beskriver bildens betydelse med sökordet/frasen inkluderat.

Uppdatera innehållet på dina sidor och speciellt på de som rankar bra. Det är nästan ännu viktigare att uppdatera och fylla ut befintliga sidor än att producera nytt innehåll.

Sammanfatta delar av innehållet på sidor. Det hjälper Google att effektivt hitta det mest relevanta innehållet på din webbplats.

Ett sista tips:
Googla på den viktigaste sökfrasen för ditt företag, exempelvis webbdesign Umeå eller sökmotoroptimering Umeå. Titta därefter på de översta resultaten som inte är annonser och analysera innehållet på den webbplatsen och vad du kan göra för att bli bättre.

 

Läs mer om digital marknadsföring och SEO nedan:

Om digital marknadsföring, målgrupper och innehåll

Om digital marknadsföring, målgrupper och innehåll

Det kräver inte bara tålamod, taktik och hårt arbete för att lyckas med digital marknadsföring. Det gäller också att veta vilka fallgropar man ska undvika. Så här kommer några tips på hur du undviker några fel som får kunderna att välja bort ditt varumärke lika snabbt som ett musklick.

5 minuters läsning
Tre sätt du kan använda Googles verktyg för att öka den lokala sökbarheten

Tre sätt du kan använda Googles verktyg för att öka den lokala sökbarheten

SEO (sökmotoroptimering) fokuseras ofta på sökresultatsidan. Även om det är en viktig del så finns det många andra faktorer som kan öka företags sökbarhet och synlighet lokalt.

3 minuters läsning
Vad är en webbyrå?

Vad är en webbyrå?

En webbyrå är en typ av reklambyrå som är specialiserad på kommunikation genom digitala kanaler, särskilt Internet.

2 minuters läsning
Några snabba SEO tips från Moln8

Några snabba SEO tips från Moln8

Vad kan du göra på din egen webbplats för att förbättra SEO förutom att få så många som möjligt att länka till din sida? Här följer några tips som gör att din webbplats blir bättre optimerad.

3 minuters läsning
Laravel + Moln8 = Professionella webbplatser

Laravel + Moln8 = Professionella webbplatser

Moln8 använder Laravel för skapandet av framtidssäkrade webbplatser och vårt användarvänliga och säkra CMS är också byggt på Laravel.

2 minuters läsning
Digitalisering av B2B marknadsföring

Digitalisering av B2B marknadsföring

Utmaningen när det gäller att marknadsföra B2B produkter eller tjänster är inte längre att göra den bästa annonsen eller reklamkampanjen. Den verkliga utmaningen idag handlar om att skapa förtroende hos de målgrupper man vill rikta sig mot.

3 minuters läsning
Det här är marknadsföring

Det här är marknadsföring

Seth Godin har under lång tid lärt och inspirerat miljontals entreprenörer och marknadsförare över hela världen via sin blogg, online-kurser, föreläsningar och böcker. Han har myntat begrepp inom marknadsföringen som ”permission marketing” och ”Purple Cow”.

2 minuters läsning
Guide till digital marknadsföring

Guide till digital marknadsföring

Jämfört med den klassiska reklamen som för varje månad blir allt mer effektlös, kan man säga det motsatta om den digitala marknadsföringen. När ett företag väl kommit över den första "puckeln" i sitt arbete med digitaliseringen av sitt varumärke så kan det nästan kännas som att marknadsföringen går av sig själv.

12 minuters läsning
Film för sociala medier och hemsida med iPhone

Film för sociala medier och hemsida med iPhone

Som ni säkert vet är rörlig bild och korta filmer ett otroligt effektivt sätt att nå ut via sociala medier men många tycker att de inte har råd att anlita en reklambyrå eller att man inte har utrustningen som behövs själv. Faktum är att de flesta av er har en filmkamera som det gjorts flera långfilmer och dokumentärfilmer med i fickan.

5 minuters läsning
Den effektivaste marknadsföringen idag är...

Den effektivaste marknadsföringen idag är...

Inbound Marketing handlar om att skapa värdefulla upplevelser som har en positiv inverkan på människor och ditt företag. Du lockar intresserade besökare till din hemsida eller blogg med relevant och intressant innehåll som skapar förtroende för dig och ditt företag.

3 minuters läsning
Vad är SEO?

Vad är SEO?

SEO är mycket enklare än ni tror men kräver en del arbete som ni kommer att se. SEO eller sökmotoroptimering är arbetet som görs för att förbättra rankningen av en hemsida hos sökmotorer.

3 minuters läsning
Har ni sett hänglåset?

Har ni sett hänglåset?

Vad betyder egentligen symbolen med hänglåset uppe i vänstra hörnet i webbläsaren, till exempel Google Chrome? Och varför står det ofta ”inte säker” istället för symbolen med hänglåset?

2 minuters läsning
Digitalisering av marknadsföring

Digitalisering av marknadsföring

I Sverige finns det omkring 1,2 miljoner företag och av dessa är 96% småföretag med färre än 10 anställda. Med andra ord är småföretag en stor grej!

5 minuters läsning
Uminova Match Up, webbshop mm.

Uminova Match Up, webbshop mm.

Den typen av produkt vi jobbar med brukar kallas SaaS (Software as a Service). Det innebär i vårt fall att kunden abonnerar på vår tjänst/produkt där allt sköts via webbläsaren och inga program behöver installeras.

3 minuters läsning
Don’t Build Your Brand on Rented Land

Don’t Build Your Brand on Rented Land

Till samma pris som ett Netflixabonnemang och med ett avskalat och förenklat användargränssnitt, hoppas vi kunna göra det möjligt för nystartade företag och företagare med små resurser att bygga sin egen hemsida.

2 minuters läsning

 

Några av våra kunder: