SEO Sökmotoroptimering Umeå
Ni fokuserar på att utveckla er verksamhet
Vi ser till att ni rankar högt på Google i Umeå med teknisk SEO och sökmotoroptimerat innehåll.
Sökmotoroptimering leder till ökad synlighet på sökmotorer och mer trafik till din hemsida. Sökmotoroptimering eller SEO är det många av er som hört talas om men många vet inte riktigt vad det innebär och varför det är så viktigt. SEO består både av en teknisk optimering direkt på webbplatsen och länkbygge från externa webbplatser. Det kanske viktigaste att komma ihåg när det gäller SEO är att producera intressant innehåll på webbplatsen som hjälper besökarna att svara på frågor eller lösa problem. Läs gärna mer om digital marknadsföring där det finns en stor mängd artiklar som berör SEO och strukturerat innehåll på webbplatser.

Vi hjälper dig med en "sökmotorvänlig" hemsida
- Snabb
- Responsiv
- Tillgänglig
- Lätt att jobba med meta- och altbeskrivningar
Vårt CMS är utvecklat för att fungera optimalt när det gäller optimering av SEO på sidorna. Om förbättringar elller förändringar behöver göras har vi full kontroll och kan jobba med teknisk SEO.
Länkbygge
Länkbygge handlar om att skaffa länkar till sin webbplats och är en av de största faktorerna till att lyckas med SEO för din verksamhet i Umeå. Vi hjälper dig både att fixa länkar och ser till att de ger maximal effekt.
On page optimering
Sökmotorerna gillar bra innehåll och då framförallt relevanta texter. Vi skapar optimerade texter som struktureras för bästa sökbarhet med sidtitlar, rubriker, meta description, bild alt-attribut, brödtexter och sökmotorvänliga URL:er.
Sökordsanalys & rapportering
Vi hjälper dig att hitta ord och fraser som är relevanta för din verksamhet. Därefter anpassar vi innehåll samt externa och interna länkar för att orden ska få så bra sökbarhet som möjligt. Vi rapporterar löpande och har bevakning av de förutbestämda orden och fraserna.
Kontakta oss för mer information

Tre sätt du kan använda Googles verktyg för att öka den lokala sökbarheten
SEO (sökmotoroptimering) fokuseras ofta på sökresultatsidan. Även om det är en viktig del så finns det många andra faktorer som kan öka företags sökbarhet och synlighet lokalt.
För lokala företag är Googles tjänster väldigt viktiga. Google My Business tillsammans med Google Maps och Google Posts hjälper företag att kommunicera med sina kunder på lokal nivå.
På senare tid har Google bevisat att de inte bara finns till för näthandelsföretag utan verkligen satsar på att förbättra de lokala sökresultaten. Med andra ord är det dags att börja ta Googles verktyg på allvar om du bedriver en lokal företagsverksamhet.
Det finns en del utmaningar när det gäller lokala sökningar. Det är vanligt med ”spam”, det vill säga att oseriösa aktörer gör falska recensioner eller på annat sätt förstör de lokala sökningarna. Det enda sättet att stoppa detta är att manuellt anmäla den typen av missbruk så länge som Google mest fokuserar sin bevakning av missbruk på en nationell nivå.
Här nedan ger vi på Moln8 dig förslag på hur du bäst kan utnyttja Googles verktyg för att påverka sökresultaten för ditt företag.
Google Posts
Den här tjänsten är bra för att informera potentiella kunder om evenemang, erbjudanden eller annan information. Det är ett mer flexibelt sätt att kommunicera än med annonser. Enligt en undersökning rapporterade varumärken som använde Google Posts en genomsnittlig ökning av sökvisningarna på 76% efter bara en vecka.
Google Posts kan berätta om nästan vad som helst från blogginlägg till produkter eller tjänster och erbjudanden.
En sak att tänka på är att Google Posts går ut efter sju dagar och kan inte schemaläggas utan ett tredjepartsverktyg så det kan vara lite krävande att jobba med det för upptagna småföretagare.
Google kartor
Många ställer in sin adress i Google kartor utan att tänka på sökbarheten. Viktigt är att ditt företagsnamn som du marknadsför finns med och eventuellt något ord som kännetecknar eller beskriver din bransch. Tänk på att inte ”spamma” med för långa företagsnamn bara för att bli mer sökbar, det funkar inte så. Google kartor ska hjälpa dina blivande kunder att hitta till ditt företag enkelt.
Google My Business
Google My Business är navet för ditt företags lokala marknadsföring. Gör det till en rutin att hålla Google My Business uppdaterat och levande. Svara på kundfrågor snabbt, lägg regelbundet till nya foton och uppdatera ditt erbjudande med de senaste produkterna eller tjänsterna du erbjuder. Ladda gärna ner deras app för att enkelt kunna administrera ditt konto direkt från telefonen.
Obs! Tänk på att svara på alla resensioner och hålla en god ton och inte hamna i försvarsställning.
Var noga med att fylla i all information om din verksamhet som öppettider, telefonnummer, branscher, företagsbeskrivning med mera. Om det finns ett tomt fält, fyll i det!
Om du lägger lite tid och arbete på ovanstående verktyg från Google kommer det att ge resultat för dig. Företag som jobbar aktivt med Google My Business hamnar högre upp i sökresultaten och det visar sig garanterat i form av ökad försäljning.
Google ger små företag möjlighet att synas kostnadsfritt - det är bara upp till dig att utnyttja det.
Digital marknadsföring som fungerar med Moln8
Checklista - digital marknadsföring
- Har du en snabb och mobilanpassad hemsida som är enkel att uppdatera innehållet på?
- Finns ditt företag på Google MyBusiness?
- Har du en Facebooksida för ditt företag?
- Jobbar du med SEO - sökmotoroptimering av din hemsida kontinuerligt?
- Har du en plan för marknadsföring av dina tjänster eller produkter via t.ex. Facebook annonsering eller/och Google Ads?
- Har du en långsiktig plan för att stärka ditt varumärke genom blogg, sociala medier, video, podcast eller annat innehåll?
- Är din hemsida säljoptimerad med landningssidor, Call to Action knappar, formulär och annat som gör det enkelt för besökaren att köpa eller beställa dina tjänster eller produkter?
- Har du tagit ställning till om ditt företag ska synas i flera sociala medier som LinkedIn, Instagram, Twitter med flera och hur du i så fall ska jobba med dessa medier?
- Följer du kontinuerligt upp och utnyttjar data om dina besökare på hemsida och sociala medier?
Några snabba SEO-tips från Moln8
Vad kan du göra på din egen webbplats för att förbättra SEO förutom att få så många som möjligt att länka till din sida? Här följer några tips som gör att din webbplats blir bättre optimerad. Klicka på läs mer för att få förklaring till begreppen nedan.
- Webbplatskarta
- Schema markup.
- Intern länkning
- HTTPS - SSL
- Tillgängligheten
- Responsiv design
- Tydlig CTA
- Hastigheten
- Sociala medier
- Innehållet
- Sidtitel och metabeskrivning
- Rubriker
- Optimera alla bilder
- Uppdatera innehållet
- Sammanfatta