Kostnadsförslag
Länkbygge handlar om att skaffa länkar till sin webbplats och är en av de största faktorerna till att lyckas med SEO för din verksamhet i Umeå. Vi hjälper dig både att fixa länkar och ser till att de ger maximal effekt.
Sökmotorerna gillar bra innehåll och då framförallt relevanta texter. Vi skapar optimerade texter som struktureras för bästa sökbarhet med sidtitlar, rubriker, meta description, bild alt-attribut, brödtexter och sökmotorvänliga URL:er.
Vi hjälper dig att hitta ord och fraser som är relevanta för din verksamhet. Därefter anpassar vi innehåll samt externa och interna länkar för att orden ska få så bra sökbarhet som möjligt. Vi rapporterar löpande och har bevakning av de förutbestämda orden och fraserna.
SEO eller sökmotoroptimering är arbetet som görs för att förbättra rankningen av en hemsida hos sökmotorer. Det vill säga, att komma högt upp i resultaten när någon söker efter tjänster eller produkter som ni säljer. I sökresultaten visar Google länkar till sidor som deras algoritmer räknat ut att vara relevanta sidor.
SEO är mycket enklare än ni tror men kräver en del arbete som ni kommer att se. Många företag som jobbar med SEO är lite hemlighetsfulla och framställer det som ett avancerat arbete som kräver speciella verktyg och utbildningar. Egentligen är det inte svårare än att skriva en bra uppsats som vi alla lärde oss i skolan. Förenklat bygger därmed sökmotoroptimering på att producera strukturerade artiklar/ sidor med tydliga, lättlästa texter och ett relevant innehåll som passar er målgrupp.
De enskilt viktigaste faktorerna som Google tar hänsyn till är antal länkar in till din hemsida och relevant innehåll. Men innan själva SEO arbetet kan påbörjas måste man välja vilka sökord som är viktigast att jobba med. Sökorden är de ord eller fraser som era blivande kunder söker på Google med för att hitta era eller andras produkter eller tjänster.
Bra och intressant innehåll gör att andra länkar till exempelvis dina blogginlägg eller artiklar. Det gör i sin tur att Google anser att din hemsida är relevant och den visas därför högt upp vid sökningar. Det handlar om att skriva artiklar som berör det ert företag sysslar med och inte enbart beskriva tjänster eller produkter. Exempelvis kan man skriva en lång artikel om hur fuktskador påverkar inomhusmiljön och människor som vistas där. Företaget som säljer ventilationslösningar eller liknande som under en längre tid publicerar artiklar av det slaget kommer därmed att räknas som en auktoritet av Google. Det finns också andra faktorer som är viktiga för SEO som sidtitel, metabeskrivning och huvudrubriker med mera. Detta kommer jag att återkomma till i några senare blogginlägg.
Grundreglerna för att lyckas ranka högt vid sökningar är följande:
Om ni har några frågor om SEO så går det bra att kontakta oss för kostnadsfri rådgivning.
Nästa blogg kommer att handla om Inbound Marketing. Det är ett av de bästa sätten för småföretagare att kunna konkurrera med större företag vad gäller marknadsföring.
Webbplatskarta som är aktuell och kontrollera att alla sidor är indexerade.
Schema markup. Ett effektivt sätt att göra det enkelt för sökmotorer att förstå innehållet på webbplatsen.
Intern länkning som använder naturlig ankartext. Om jag exempelvis skriver en text om SEO och betydelsen av rikt innehåll vill jag kanske länka till någon av mina sidor om "Content marketing" med ankartexten "SEO & Content marketing".
HTTPS - SSL är viktigt både för SEO och för att ditt företag ska uppfattas som professionellt.
Tillgängligheten ska uppfyllas, om du gör det så ökar också sökbarheten. Det gäller läsbarhet för text, strukturering av navigering och rubriker med mera.
Responsiv design är superviktigt nu när Google utgår från ett mobile first perspektiv när webbplatser indexeras.
Tydlig CTA (Call to Action). Många webbplatser missar det här, exempelvis en knapp med texten "Moln8 SEO" som länkar till tjänsten eller erbjudandet.
Hastigheten påverkar SEO allt mer och det är viktigt att optimera bilder och filmer samt hitta tekniska lösningar som gör webbplatsen snabb.
Sociala medier. Integrera dela-knappar på bloggar och artiklar för sociala medier som förenklar för dina besökare att dela ditt innehåll.
Innehållet på din sida ska vara av hög kvalitet och om du tittar på dina konkurrenter så måste alltid målet vara att ha ett bättre innehåll.
Sidtitel och metabeskrivning är fortfarande viktigt för SEO och konvertering av besökare till kunder. Se till att på ett naturligt sätt klämma in en så beskrivande sidtitel som möjligt på 50 tecken och ett par säljande meningar som syns under rubriken i sökresultaten (Metabeskrivning).
Rubriker är extremt viktigt för SEO. Kontrollera att alla dina sidor har H1 rubrik som inkluderar sökord/fras och att övriga rubriker följer ett naturligt system.
Optimera alla bilder på din webbplats och lägg till alt texter som beskriver bildens betydelse med sökordet/frasen inkluderat.
Uppdatera innehållet på dina sidor och speciellt på de som rankar bra. Det är nästan ännu viktigare att uppdatera och fylla ut befintliga sidor än att producera nytt innehåll.
Sammanfatta delar av innehållet på sidor. Det hjälper Google att effektivt hitta det mest relevanta innehållet på din webbplats.
Ett sista tips:
Googla på den viktigaste sökfrasen för ditt företag, exempelvis webbdesign Umeå eller sökmotoroptimering Umeå. Titta därefter på de översta resultaten som inte är annonser och analysera innehållet på den webbplatsen och vad du kan göra för att bli bättre.
Inom kort kan vi presentera en ny webbprodukt som riktar sig mot mindre tjänsteföretag. I vårt arbete har vi sett ett behov av enkla och lättadministrerade hemsidor. De branscher som speciellt är i behov av detta är bygg- och anläggning samt entreprenad. Men även hos andra delar av tjänstesektorn som advokater, mindre redovisningbyråer och konsulter verkar behovet finnas.
Det kräver inte bara tålamod, taktik och hårt arbete för att lyckas med digital marknadsföring. Det gäller också att veta vilka fallgropar man ska undvika. Så här kommer några tips på hur du undviker några fel som får kunderna att välja bort ditt varumärke lika snabbt som ett musklick.
SEO (sökmotoroptimering) fokuseras ofta på sökresultatsidan. Även om det är en viktig del så finns det många andra faktorer som kan öka företags sökbarhet och synlighet lokalt.
En webbyrå är en typ av reklambyrå som är specialiserad på kommunikation genom digitala kanaler, särskilt Internet.
Vad kan du göra på din egen webbplats för att förbättra SEO förutom att få så många som möjligt att länka till din sida? Här följer några tips som gör att din webbplats blir bättre optimerad.
Moln8 använder Laravel för skapandet av framtidssäkrade webbplatser och vårt användarvänliga och säkra CMS är också byggt på Laravel.
Utmaningen när det gäller att marknadsföra B2B produkter eller tjänster är inte längre att göra den bästa annonsen eller reklamkampanjen. Den verkliga utmaningen idag handlar om att skapa förtroende hos de målgrupper man vill rikta sig mot.
Seth Godin har under lång tid lärt och inspirerat miljontals entreprenörer och marknadsförare över hela världen via sin blogg, online-kurser, föreläsningar och böcker. Han har myntat begrepp inom marknadsföringen som ”permission marketing” och ”Purple Cow”.
Jämfört med den klassiska reklamen som för varje månad blir allt mer effektlös, kan man säga det motsatta om den digitala marknadsföringen. När ett företag väl kommit över den första "puckeln" i sitt arbete med digitaliseringen av sitt varumärke så kan det nästan kännas som att marknadsföringen går av sig själv.
Som ni säkert vet är rörlig bild och korta filmer ett otroligt effektivt sätt att nå ut via sociala medier men många tycker att de inte har råd att anlita en reklambyrå eller att man inte har utrustningen som behövs själv. Faktum är att de flesta av er har en filmkamera som det gjorts flera långfilmer och dokumentärfilmer med i fickan.
Inbound Marketing handlar om att skapa värdefulla upplevelser som har en positiv inverkan på människor och ditt företag. Du lockar intresserade besökare till din hemsida eller blogg med relevant och intressant innehåll som skapar förtroende för dig och ditt företag.
SEO är mycket enklare än ni tror men kräver en del arbete som ni kommer att se. SEO eller sökmotoroptimering är arbetet som görs för att förbättra rankningen av en hemsida hos sökmotorer.
Vad betyder egentligen symbolen med hänglåset uppe i vänstra hörnet i webbläsaren, till exempel Google Chrome? Och varför står det ofta ”inte säker” istället för symbolen med hänglåset?
I Sverige finns det omkring 1,2 miljoner företag och av dessa är 96% småföretag med färre än 10 anställda. Med andra ord är småföretag en stor grej!
Den typen av produkt vi jobbar med brukar kallas SaaS (Software as a Service). Det innebär i vårt fall att kunden abonnerar på vår tjänst/produkt där allt sköts via webbläsaren och inga program behöver installeras.
Lev i Thailand - fastigheter & uthyrning
Riksförbundet Sveriges ventilationsrengörare
Didriksons brasvärme i Linköping
HJ Consulting Group AB i Stockholm
MRC ventilation och värme i Fagersta
NorrTech VVS & Industri i Umeå
Morells Skorsten & Kamin i Halmstad
Säker Eld - Din sotare i Stockholm
M-elteknik elektriker i Fagersta
Hörnfeldt Nyckelkompetens rekrytering i Umeå
Ghost Competence rekrytering i Luleå och Skellefteå
Midnight Light Festival - musikfestival i Vilhelmina
Paleas strö, foder och värme i Skåne
EkonomiNord - Ekonomi och redovisning i Umeå
Skorstenshantverkarna i Sverige
Sjölunds Värme VVS i Örnsköldsvik
Elservice Norr Elektriker i Hemavan
Erma Konsulting - Lack, rekond och service
Working Dogstadius - Hundkurser i Umeå
FMT AB ventilation och fuktsanering
Airmove ventilation - webbshop